Sykkeltur i Kerala, India

684

India synes kanskje ikke å være det mest perfekte sykkelland ut fra de bilder av folkerikt kaos man gjerne ser, men som med alt annet, det avhenger av hvor du drar. Kerala er den sørligste provinsen i India og den har god orden på økonomien. Så noe tilsvarende Dehli eller Mumbai’s fattigdom og kaos ser du ikke her. Det er bra orden på ting og gode veier. Særlig hvis du velger de rette veiene. For å gjøre det enkelt for oss selv så booket vi en pakke-sykkeltur hos det Indiske selskapet Kalypso Adventures. Det fins mange turoperatører, men vi valgte med vilje en Indisk så pengene havner der. Kalypso ordnet også sykler, helt utmerkede hybrider og mountain bikes. Jeg vil anbefale mountainbike hvis du skal opp i høyden, på grunn av den lavere giringen.

Kochi

Turen startet i Kochi, Keralas hovedstad, beliggende ved havet, nær de berømte backwaters. Kochi har internasjonal flyplass, så det var lett å finne en flyvning dit.

Siden vi aldri hadde vært i India dro vi 5 dager før turen startet for å ha litt tid for akklimatisering og å suge inn inntrykk. Som nevnt er ikke Kerala akkurat Mumbai, så kultursjokket var ikke voldsomt. Kochi kan vel inntrykksmessig sammenlignes med en Thailandsk by.

Ruten vi fulgte

Vi hadde booket rimelig overnatting på Booking.com og må si oss godt fornøyd med pris/standard. Og hotellet hadde fantastisk god curry. Under hele oppholdet fikk vi veldig god mat og ingen fikk mageproblemer. Så ikke vær redd for å kaste deg ut i det kulinariske tilbudet. Men det er selvsagt lurt å ta en drikkevaksine mot turistdiare før en drar.

Oppover mot Munnar

Vestlige turister får gjerne utdelt kniv og gaffel, men ute på landsbygda spiser man med fingrene, også på restauranter. Det fungerer fint.

Kalypso Adventures har flere turmuligheter. Opprinnelig hadde vi tenkt å ta en 8 dagers “Along the Spice Trails” som går i lavlandet. Men denne hadde ikke nok påmeldte så det ble 12 dagers “Plains, Hills & the Backwaters” i stedet. Dette var nok lurt fordi det var en meget variert rundtur. Riktignok fryktet vi kombinasjonen av varmt og fuktig klima og mye klatring i starten. Turen gikk fra Kochi opp til Munnar, en fjellstasjon og berømt tedistrikt i India. Munnar ligger på 1600 meter, så det ble litt svetting oppover. Men det var fordelt på to dager, og belønningen var et deilig, svalt klima etterhvert som vi kom høyere.

Temarker i Munnar

Skulle formen svikte var det betryggende å ha en følgebil (minibuss) med seg. Den hadde også all bagasje.

Mot Munnard syklet vi en smal landevei med lite biltrafikk. Vi syklet gjennom tropiske skogsområder, gummiplantasjer, krydderplantasjer og så til slutt teplantasjer etter hvert som vi kom høyere. Over alt var det folk som jobbet på marken.

Etter første dagens etappe overnattet vi på en vakkert beliggende gård med fantastisk utsikt over the Western Ghats, et kjent fjellområde. Innkvartering og mat var på grensen til luksuriøs, men etter dagen klatring tålte vi det.

Overnatting i hytter til fjells

Når du er på sykkeltur er det vel ikke akkurat planen å pimpe øl, men det er verdt å merke seg at Kerala har veldig strenge alkohol bestemmelser. I Kochi fant vi kun et sted som serverte øl. De stedene vi overnattet var vant til turister, så det var mulig å få seg en øl de fleste steder. Det smaker som kjent godt etter noen mil i salen.

Når du har kommet opp bakkene er det en fryd å sykle gjennom de grønne teplantasjene i Munnar. Landeveien svinger seg mellom slakke bakker med teplanter, og trafikken er minimal. Det er selvsagt lagt inn omvisning på en teplantasje.

Etter et par dager i Munnar området går det utfor igjen. Tildels bratt og svingete, litt Trollstigen, men uten nevneverdig trafikk. Underveis er det besøk på elefantfarm hvor vi kunne vaske et par turist-elefanter om vi ville. Dette er bare lomme-elefanter. Det fikk vi syn for da vi i rundt en sving i en bratt bakke plutselig støtte på en arbeidselefant i veien. De er store!

Elefantvaskeri

I bunnen av bakkene overnatter vi i en villa som ligger i en kjempehage hvor de dyrker alle mulig slags krydderplanter. Vi blir behørig guidet rundt. Deretter drar vi ut i backwater området, et nettverk av kanaler og sjøer med brakkvann og små landsbyer. Til slutt går vi ombord i en av de utallige backwater-båtene som frakter turister rundt, seiler gjennom kanaler og sjøer og overnatter en siste natt på en av øyene i vannsystemet.

Backwaters

Nede i lavlandet ligger temperaturen på rundt 30 grader og luftfuktigheten er ganske høy. Men det går greit å sykle. Faktisk er det bedre å sykle enn å gå fordi fartsvinden kjøler en ned.

Overnatting i Backwaters

Oppsummering

Kerala byr på flott natur, tropiske skoger, fjell, krydder og båtturer. Med en arrangert tur slipper du bryderiet med å finne god overnatting, du har reiseselskap, sykler og følgebil. Alle overnattingssteder Kalypso Adventures hadde funnet var av høy kvalitet med utmerket mat. Det varierte mellom luksus camping, private gårder og hoteller. Guiden var utmerket.

På den annen side er det rimeligere og arrangere noe selv, og det er også mer opplevelsesrikt når du selv må finne overnatting og spisesteder.

9 minutter med inntrykk. Legg merke til hjemmelagd solskjerming for nakken, stukket under hjelmen
En av de mange reklamene for betong….

Abonner på nettstedet via e-post

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.