Phong Nha nasjonalpark

3894

Phong Nha-Ke Bang nasjonalpark ligger 6 timer med buss nord for Hue. Vi tok DMZ bussen, 6 timer med meget dårlig beinplass. Tror de andre bussene er bedre, siden de er dyrere. Men de går senere og man er først fremme ved 10-11 tiden på kvelden.

DMZ bussen går fra DMZ Hostel i backpacker street hvor vi bodde i Huè. Helt ok, men bråkete. Ørepropper kom godt med. De andre bussene fra Huè er Hung Thanh Bus og Tan Nhat Bus. Det er og mulig å ta tog eller fly til Dong Hoi som bare ligger 40 km fra nasjonalparken. Derfra kan man ta lokal buss eller taxi.

Phong Nha er nylig åpnet som nasjonalpark, så det er foreløpig kun backpackere der. Det vil neppe vare siden området har de største og lengste grottene i verden. Nasjonalparken er dekket av jungel og kalksteinsklipper, såkalte karst-fjell.

Vi hadde meldt oss på en endagers trek til Abandoned Valley med to grottebesøk. Turen var 12 km lang og meget strabasiøs. Det hadde regnet i to dager før vi dro og vi vasset til tider i særdeles sleip ankeldyp leire. En jungel er preget av mye buskvekster og trær. Denne var intete unntak, og stien gikk over og under veltede trær, opp og ned bratte kneiker. De tretten andre deltagerne var vel en generasjon eller to yngre og satte opp et veldig tempo. Vi lot oss ikke affisere av det, men holdt den farten vi syntes passet. Den passet turen bedre, for vi ønsket jo å se og fotografere litt underveis. På return var vi saftig slitne, men vi fikk tildelt vår egen hjelpemann som dro Elin opp de værste kneikene.

I den første grotten, “the Dark Cave” gikk og klatret vi 700 meter innover med hodelykter. Fantastisk flott grotte. Ca 50 meter under taket med en elv i midten. Innerst var det en ganske stor sjø med sandstrand. Lite sol riktignok. Mye finere å besøke en slik “ekte” grotte enn de med innlagt lys-show som gjerne de mer tilgjengeliggjorte har. I den andre grotten måtte man svømme inn i. Vi skyldte på vanntemperaturen og droppet det. Flott lunch etter badet. Dagen etter opprant med en stølhet av bibelske proporsjoner, fra fingertppene til tærne. Det eneste vi klarte var å drikke et par øl. Men jeg vil absolutt anbefale en slik tur. De fins og i kortere varianter.

Bildekarusell:

Vi gikk tur med Jungle Boss og de var meget dyktige, selv om det som nevnt gikk litt fort. En kortere tur er kanskje lurt.

Oxalis er en annen operatør som arrangerer proffe grotteturer og ekspedisjoner.

Litt Historie

Phong Nha området er også historisk interessant. Det ligger rett sør for DMZ, Demilitarized Zone, grensen mellom tidligere Nord og Sør-Vietnam. Ho Chi Minh trail går her, og vi kjørte et stykke langs denne. Den har blitt asfaltert i senere tid. Fantastisk å tenke på at nord-vietnameserne gikk gjennom dette terrenget med opptil 30 kg på ryggen. Det var ammunisjon og forsyninger som ble båret inn via Laos. En makeløs utholdenhet og viljestyrke. Av den grunn fins det store mengder ueksplodert ammunisjon og miner i terrenget (UXO, Unexploded Ordnance), og avvik fra stien er ikke lurt. Guiden sa at ueksploderte bomber blir solgt på svartebørsmarkedet og eksplosivene tatt ut og videresolgt.

Denne artikkelen gir en interessant oversikt over nyere Vietnamesisk historie, frem til i dag. Hvordan gikk det egentlig etter Vietnamkrigen, og hvorfor gikk det som det gikk?

Les i The Guardian- Vietnam History

Mer om Vietnam og Kambodsja:

Halong Bay
Jungeltrekk med høydeskrekk
Hanoi Obstipation, eller drømmen om havregrøt.
Kambodsja – Angkor ruinene
Vietnam – Hoi An

Abonner på nettstedet via e-post

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.