Den lange vei til La Gomera

231

Om å reise i coronatider

Ok, så sitter jeg på toget fra Krakow til Warszawa. Ikke helt det jeg forstilte meg når jeg skulle til Kanariøya La Gomera, men dette er underlige tider. Tre ganger ble billettene kansellert og adskillige timer har gått med på å finne gode flighter. Det er ingen direktefly til Tenerife, og flertallet av mulige flighter har håpløse transfertider som innebærer at du må overnatte på en flyplass. Så jeg endte opp med å fly til Krakow, for deretter og ta tog til Warszawa, overnatte der og så fly videre dagen etter.

Jeg var selvfølgelig spent på hvordan det ville gå med Covid-kontroll inn i Polen etter å ha lest skrekkhistorier om hvordan en blir tatt i mot på Gardermoen. Dette viste seg å være fullstendig ubegrunnet. Mens man får en mistanke om at de som betjener ankomst på Gardermoen har en fortid som gulagvakter, så var ankomsten i Polen problemfri.

Ankomst Polen – Nie ma problemu

Det var 3 køer, 2 for de med papirene i orden, og en for de uten papirer. Jeg var heldig og kom langt frem i køen og var fremme hos kontrolløren på under 10 minutter. Spent rakte jeg frem en utskrift av mitt Covid vaksinepass. Og, stikk i strid med hva norske myndigheter sier, kontrolløren kastet kun et blikk på papiret og et blikk på passet, og ønsket meg velkommen til Polen.

Egentlig er det ikke noe problem med en liten stop-over i Polen. Krakow har en nydelig gamleby som det er 30 år siden jeg besøkte, så et to-timers gjensyn var helt i orden. Og så var det vidunderlig å rusle rundt i en by i Europa og høre fremmede tungemål, etter snart to års internering. Krakow stilte opp med 29 grader, og jeg var den eneste turist så vidt jeg kunne bedømme. Egentlig rart for Polen har veldig lave smittetall.

Når det gjelder den videre reise til Tenerife så har jeg håp om at norsk vaksinepass også holder der. Når du skal til Spania må du registrere deg på nett først, og få tildelt en såkalt QA kode som skal scannes ved ankomst. Her kunne man velge å oppgi enten vaksinepass eller negativ test som dokumentasjon. Det gikk bra og legge inn det norske vaksinepasset.

Siden det var uklart om vaksinepasset faktisk ble akseptert utenfor Norge så har jeg en antigen test i bakhånd. Men det kan se ut som om det var bortkastede penger.

Polen – Tenerife

Ryanair flyr fra Modelin, en liten by 40 minutter med tog nord for Warszawa. Jeg har bestilt hotell der og drar rett dit fra Warszawa Central stasjonen. Hadde jeg gjort litt research ville jeg funnet ut at Modelin er full av historie fra 1800 tallet og Napoleons krigene, og for en som er mer enn normalt opptatt av mer eller mindre forfalne bygninger er dette av interesse. Så jeg skulle kanskje blitt en dag til. I stedet ble det bare en pizza som var det eneste jeg fant av mat, selv om jeg hadde gledet meg til Polski Smak; Polsk mat, og så rett til flyplassen neste morgen.

Warszawa Modelin er en liten flyplass, omtrent som Torp, og stappfull av mennesker. Og kun polakker. Det er munnbindpåbud i Polen som i Norge, men det virker ikke som om polakkene er like fulle av pliktfølelse som vi nordmenn. På flyet hadde de aller fleste tatt av seg maskene etter et par timer. Og masker her er vel strengt tatt bare en pliktøvelse. For å slippe på flyet til Tenerife måtte man enten dokumentere at man var fullvaksinert, eller ha en negativ Corona test ikke eldre enn et døgn. Disse ble sjekket før du gikk inn på flyet. Når fly i tillegg anses for å være lite utsatt for smittespredning på grunn av et meget effektivt ventilasjonssystem så er risikoen for spredning nær null.

Ankomst Tenerife – No Problemo

Det tok 10 minutter å komme gjennom kontrollen på Tenrife også. Det holdt å scanne QR koden, jeg trengte ikke vise frem vaksinepass eller test. Det ble kontrollert før ombordstigning i Polen. Jeg hadde et par timer i Los Christianos før båten til La Gomera skulle gå, så jeg spaserte litt langs strandpromenaden. Om ølprisen er en god indikator på konkuransesituasjonen så tyder den på at det er veldig få turister. Langs promenaden fikk du en halvliter til 1 Euro de fleste steder. Det er billig, normalpris er 3 Euro. Jeg spurte en kelner og han sa han kun hadde jobb to dager i uken fordi det var langt under halvparten så mange turister som vanlig.

Spanjolene tar kanskje lett på innreisekontroll, men til gjengjeld er de veldig strenge på maskebruk og spriting av hender. Jeg glemte å sprite meg når jeg gikk inn i en butikk, og ble tilsnakket av en vaktmann som pekte på spriten. Alle bruker maske på gaten, men du slipper når du sitter på en restaurant. Jeg gikk en tur langs en øde vei og tok av meg masken. Mn da en politibil kom kjørende saknet den farten samtidig som de pekte på sine masker. Så jeg måtte på med masken igjen, langt fra folk.

På La Gomera hadde jeg booket en flott beliggende apartementos i Valle Gran Ray med utsikt over havet for en billig penge. Kjøpers marked her også. La Gomera har lite turister og er mer kjent for fottur muligheter enn for strandliv, men det er en flott strand rett utenfor døra. Det er noen få tyskere her, mange fastboende, men flertallet er spanske.

Les mer om La Gomera her: la-gomera-fottur

En liten film om fottur-muligheter: