Gjennom Europa. På og utenom motorvei

954

Unngå motorveier

Motorveier er kjedelig, særlig hvis man har en bil som ikke går fort. Alternativet er å kjøre utenom motorveier. Det tar selvfølgelig lengre tid, men man ser mere langs veien og det er lettere å finne steder å campe hvis man ikke vil på campingplass.

Som eksempel kjørte vi i 2019 fra Norge til Albania uten å være på motorvei en enste gang. Vi tok ferge fra Karlskrona til Gdynia/Gdansk og holdt oss i Øst-Europa. Denne fergen er et godt alternativ til Kielfergen hvis man skal litt østover i Europa. Kielfergen er veldig dyr om sommeren, men Stena Line til Gdansk koster bare noe over 2.000 med bil og lugar for to.

Sånn ca rute retning Kroatia

Så er det bare å sette GPS’en på “Avoid highways” og kjøre av gåre. Men det er dumt å stole blindt på GPS. Sørg for å følge med på et papirkart. Prøv å unngå byer og tettsteder hvor det ofte blir kø.

På turen Polen-Albania var det kun første dagen, ut fra Gdansk at vi havnet i noe særlig kø. Vi hadde satt GPS’en til å ta med de minste veiene og havnet på smale veier gjennom åkre og grusveier i tett skog. Om dette er lurt avhenger selvfølgelig av hva slags bil du har. Jeg bruker gratis-appen Mapfactor Navigator med Open Street Maps å navigere etter ved kjøring på vei. De har veldig detaljerte kart.

For kjøring utenfor allfarvei hvor de vanlige navigasjonsprogrammene har dårlige kart bruker jeg appen Locus Map med openandromaps som er topografiske kart for mountain biking. Dvs, de viser alt av veier og stier. Så den er like fin og bruke på fottur.

På denne måten fant vi mange fine steder hvor vi kunne fricampe. Noen ganger bare ved flaks, som da vi fant et flott sted på en strand ved en innsjø i Polen, eller ved at vi brukte en app for camping.

Camping ved sjø et sted i Polen.

Det fins mange apper for de som har bobil eller terrenggående biler. Vær dog litt kritisk til de stedene som blir foreslått. Som den plassen vi fant i Slovakia utenfor en relativt liten by. Den hadde en fantastisk utsikt, men vi lå veldig på utstilling. Rett etter vi hadde parkert bilene kom en illsint bonde og kjeftet oss ut fordi vi hadde forsøplet, noe vi selvfølgelig ikke hadde. Senere på kvelden kom politiet og sa vi ikke kunne stå ute på gresset. Men heldigvis fikk vi bli mot at vi dro tidlig neste morgen.

Autobahn med noen avstikkere gjennom Tyskland

I 2019 var vi i Albania, se albania-roadtrip-og-camping Hjem fra Albania tok vi ferge til Bari i Italia. Der holdt vi oss unna motorveier til vi var forbi Toscana, men da begynte vi å få hjemlengsel og holdt oss på motorvei resten. Vi har kjørt denne ruten mange ganger og synes A22 gjennom Brenner til Østerrike er grei. Pass på å betale motorveiavgift i Østerrike. Den heter Vignette og kan kjøpes på bensinstasjoner nær grensen. Det er kraftige bøter for å bli tatt uten, og det kontrolleres ofte.

Gjennom Tyskland er det en god ide å holde seg øst i landet på Autobahn 9 for å unngå de store byene og køene der. Ved å følge 9 kan man riktignok havne i Munchen, Berlin eller Hamburg, men det er en mulighet for å unngå det. Forbi Munchen valgte vi den blå rute på kartet under, vei 15 gjennom Rosenheim fordi vi kom i ettermiddagsrushet og det var store køer på ringveien rundt Munchen. Bortsett fra litt kø gjennom Rosenheim gikk det veldig radig på gode veier. En bieffekt var også at vi fant en artig camping litt før Landshut, Leisure Camping Lain am See. Jeg skjønner at tyskere drar til Norge for å fiske nå jeg fikk se sjøen. Det var en gjørmete dam med tamme karper. Og et stort klubbhus for den lokale fiskeklubben.

Disse litt bortgjemte småplassene er vanligvis mye triveligere enn de store campingplassene, og mye rimeligere. Plassen kunne selvfølgelig by på en liten biergarten hvor man kunne innta dagens belønning og middag til 50 NOK.

Leisure Camping Lain am See.

Videre nordover fortsatte vi på 9. Vanligvis har vi tatt 10 forbi Berlin og fortsatte 24 retning Hamburg. Men denne gangen ville vi teste ut en vri etter tidligere å ha havnet i kø ved Berlin. Så vi tok heller 14 ved Leipzig til Magdeburg. Der stopper 14 nå, men den er under bygging videre nordover. Så vi fortsatte på 189 som er en bra vei med lite trafikk. Den går gjennom ganske øde skogsområder (naturpark) med lange rette strekk om du må forbi en trailer. Har man lyst på en liten fottur er det mange muligheter, og det er trivelige småbyer å stoppe i. Etter en stund kommer man inn på 14 igjen da den er ferdig bygd i nord. Så er det 24 mot Hamburg. Har man behov for camping her er det en bra plass rett nord for Magdeburg nær 189: Campingplatz Erholungscenter Jersleber See.

24 ender opp i Hamburg sentrum så pass på å ta av ved Kasseburg og kjør en kort strekning på 404 til du kommer til Autobahn 21. Etter en stund må du igjen av autobahn og ta 205 til Autobahn 7 som tar deg videre nordover.