La Gomera – Rundtur ved Mirador Degollada de Peraza

120

Er været fint byr denne rundturen på fantastisk utsikt nedover mot havet, og mot Los Roques; blant annet Roque Agondo som også dominerer under turen opp Barranco Santiago, se La Gomera – Barranco Santiago. Men denne turen går ned fjellsidene på den andre siden.

Les hovedartiklen om området her: La Gomera – rundt Playa de Santiago.

Du kan ta flybussen ved 10 tiden opp til Mirador Degollada de Peraza om morgenen og retur med Linea 3 ved firetiden om ettermiddagen. Det gir deg 5 timer. Turen tar 3 – 4 timer avhengig av antall pauser underveis. Og det er god grunn til pauser, utsikten er enestående.

Du kan velge hvilken retning du går runden. Jeg er ikke så glad i bratte nedstigninger så jeg valgte å gå i retning Mirador de los Roques hvor nedstigningen til landsbyen La Laja er litt slakkere. Men til gjengjeld får du 500 høydemeter rett opp på slutten av turen. Du må følge asfalten noen små stykker, men snart fører stien nedover furukledde skråninger hvor store partier er hellelagt.

Halvveis ned kommer du til det delvis sammenraste refugio Degollada del Tanque som ble brukt som tilfluktsted for været i gamle dager. I bakgrunnen kneiser de 3 Los Roques.

Videre kommer du til La Laja hvorfra det begynner å gå opp igjen. Legg merke til at det er en kort snarvei ovenfor La Laja. Tar du den sparer du 50 høydemeter, og den bringer deg forbi en liten finca med fargerike kunstinnstallasjoner.

Herfra går det bare oppover, tildels ganske bratt på en sti som sikk-sakker opp fjellsiden. Men også her venter en belønning på toppen. Det er tid til en iskald halvliter på restauranten mens du venter på bussen.

Alt om La Gomera: la-gomera-no

Abonner på nettstedet via e-post

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.