Tenerife sør – fotturer

979

For praktiske tips og om andre øyer og fotturer på Kanariøyene se: Fotturer på Kanariøyene

Tenerife er den perfekte øya for de som vil kombinere strandliv og fotturer. Jeg har vært i Playa de las Américas og Los Cristianos to ganger med små barn og utforsket da turmulighetene her. Tenerife har også andre områder, særlig er Tenerife Nord flott. Se Tenerife Nord – fotturer. Tenerife er veldig vekslende, med lavalandskap, ørkenlandskap og pinje og laurbærskog. Øyas høyde gjør at skyene stopper og gir fra seg vann i form av dugg og regn, så det er et grønt belte rundt øya i høyden.

Hvis du bor i las Américas eller Los Cristianos vil jeg også anbefale en tur ut til La Gomera med båt. Det tar bare 40 minutter. La Gomera er kanskje den aller flotteste av Kanariøyene med hensyn til fotturer. Du bør sette av et par dager hvis du skal få sett litt av øya, feks ved å krysse den til fots. Det går greit med en overnatting. Se La Gomera

Alle kart er hentet fra Locus Maps/ openandromaps.

Røde er nasjonale stier (GRnnn), gule, grønne og oransje er alternative lokale stier.

Ned fra Teide til Vilaflor, GR131

Den kanskje mest spektakulære turen går fra månelandskapet rundt Teide, Las Cañadas. Ta bussen fra busstasjonen i Las A. eller Los Cristianos opp til Paradores Cañadas del Teide på ca 2100 meters høyde og følg GR131 nedover. Las Cañadas, et vilt lavalandskap er i seg selv verdt et besøk. Den første delen går flatt gjennom Las Cañadas, men i det du passerer kanten får du et fantastisk utsyn over landskapet nedover med havet langt der nede. Deretter går det bare nedover gjennom forrevne daler og etterhvert pinjeskog. Du passerer blant annet Paisaje Lunar som navnet indikerer fremstår som et månelandskap med eventyraktige steinformasjoner. De ser ut som høye tårn av vulkansk stein og er kjent som Tenerif’s fremste naturseverdighet.

Paisaje Lunar
Pinjeskog

Du avslutter langs en grusvei til Vilaflor som er en liten landsby med et skyggefullt torg med uteservering hvor du kan innta en iskald belønning fjernt fra ståket nede i turistgettoen. Vilaflor er spanias høyest beliggende landsby på 1.420 meter. Kirken fra 1700 tallet er også verdt et besøk. Bussen tar deg tilbake til byen. Sjekk tidene på forhånd, bussene går ikke ofte.

Alternativt kan du også fortsette GR131 nedover til Arona. Turen passer for barn fra 10 år.

Barranco del Infierno

Barranco del Infierno ved Adeje er en trang kløft som ender i en foss etter 6 km. Det er et naturreservat med adgangsbegrensning så du må reservere tillatelse. Turen innover er lettgått også for de minste. Det er et rikt plante- og fugleliv.

Booking: https://www.barrancodelinfierno.es/en/

Rundt Playa de las Américas og Los Cristianos

Las Galletas

Det er flere muligheter for kortere turer nær byen. En fin liten tur er fra Los Cristianos til Las Galletas over fjellknausen Montaña de Guaza. Den går delvis langs sjøen og er også fin for en løpetur. Fra Las Galletas kan man eventuelt ta bussen tilbake.

Roque del Conde

En annen mulighet er en liten topptur til Roque del Conde som kan ses bak Las Americas, retning Teide. Ta bussen til Arona, den går ganske ofte. Følg så GR131 et stykke oppover, og deretter den gule stien til topps.

Canal Intermedio

Hvis man står i las Americas og ser i retning Roque del Conde kan man se en vannrett strek langs fjellsiden. Dette er Canal Intermedio. Den kan følges et langt stykke nordover og gir fin utsikt. Ta bussen i retning Arona, men gå av to stopp før, ved Bar Gela. Gå litt tilbake og følg grusveien til høyere og kryss kløftene Baranco De la Arena og del Ray. Følg deretter stien videre.

Andre stier

Den røde stien på kartet er fortsettelsen av GR131 fra Vilaflor til Arona. De grønne PRTF71 er stier som går gjennom pinjeskogsbeltet.

Utsikt fra Canal Intermedio.

Tenerife Nord

Rett nord for hovedstaden Santa Cruz og La Laguna ligger en fjellkjede med topper på ca 1000 meter. Her er klimaet langt fuktigere enn i sørenden av øya, noe som gjør denne delen mye grønnere. Du kan blant annet finne laurbærskog som på La Gomera. Mange turmuligheter.

Lese mere her: Tenerife Nord – fotturer

Vest, Santiago del Teide

Her er det og et kupert, skogkledd område med mange turmuligheter.

Se også andre fottur muligheter:

Generelt om fotturer på Kanariøyene: Fotturer på Kanariøyene og Middelhavet

Fotturer på La Gomera, El Hierro, La Palma og Tenerife: /kanarioyene/

Andre fotturer:
Fotturer Mallorca
Madeira Levadavandring
Viñales, Cuba
Phong Nha nasjonalpark, Vietnam

Abonner på nettstedet via e-post

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.